Nyttårsforsett for huden din?

Hvert år lager mange av oss en liste over nyttårsforsetter – eller setter oss nye mål for det påfølgende året. Enten det er å trene, meditere hver dag eller prøve en ny diett, er målet å gjøre livet bedre. Men hvordan kan du gjøre huden din bedre? Her har vi samlet noen nyttårsforsetter som ikke krever mye av deg og som huden din vil elske!

1. Forenkle din hudpleierutine

Den mest effektive hudpleierutinen er enkel, med gjennomtenkte aktive ingredienser tilpasset din hud. Altfor ofte kommer det kunder til meg på klinikken som overmasker og over-peeler i jakten på glødende hud. Jeg har selv vært der! Bruker du for mange aktive ingredienser, som hydroksysyrer og retinol, på forskjellige trinn i rutinen din kan dette forstyrre hudbarrieren, fremprovosere mer rødhet og øke sensitivieteten i huden din. Det er nettopp dette vi vil unngå.

2. Tilfør et godt vitamin C-produkt i din rutine

Uansett hvilken hudtype du har, kommer du til å elske vitamin-C! Den lysner og gir huden masse glød. Det er en potent antioksidant og fungerer perfekt under solkremen din. Min favoritt er ZO 10% Vitamin-C

3. Ikke gi opp retinol

Vi vet alle at retinoider/retinol er veldig potent og bekjemper de første tegnene på aldring, akne og hyperpigmentering. Men det er kanskje lett for mange å slutte å bruke dem, fordi de kan gi huden irritasjon og rødhet. Reseptbelagte retinoider, som tretinoin, er de mest effektive iterasjonene, men det finnes også noen imponerende reseptfrie alternativer, som ZO Radical Night Repair eller ZO Wrinkle+Texture repair

4. Mat for huden din

Øk inntaket av antioksidanter ved å spise mye fargerike frukter og grønnsaker som arbeider i de dypere lagene av huden. Dette for å beskytte kollagen mot ultrafiolett lys og skader fra miljøfaktorer, som forurensning. Husk! Jo mørkere farge på frukt og grønnsaker, desto mer antioksidantrike vil de være.

Vær også oppmerksom på inntaket av godt fett – fet fisk, som laks, er en god kilde til omega 3 og protein. Er du veganer eller vegetarianer, legg gjerne til mer cashewnøtter og linfrøolje i dine måltider. Som alltid er hydrering nøkkelen for glødende hud! Du kan alltid legge til dine egne smaker på vannet om du skulle bli lei av «bare» vann. Legg gjerne til litt agurk, sitron eller mynte i vannet for å få det til å smake mer interessant.

5. Struktur

Det kan være fristende å bytte på produkter eller prøve en ny krem, men å komme inn i en god og enkel rutine som fungerer er gull verdt! Rens to ganger daglig; hvis du bruker sminke, sørg for at du dobbeltrenser med enten et micellært vann eller balsamrens som ditt første skritt. Fortsett med vitamin C og SPF om morgenen og vurdèr en retinol og fuktighetskrem om natten. Andre produkter kan introduseres, avhengig av hudens spesifikke behov. Feks. er azelainsyre en flott ingrediens for hud som er utsatt for rødhet, og arbutin kan bidra til å roe ned og dempe forekomst av pigmentering.